• manouchehri

    optical center

    www.mocoptic.com

چگونه عینک آفتابی مناسبی را بخریم؟

مهم نیست که چه ورزش یا فعالیتی را در فضای بازدوست دارید. مهم این است که شما هم مانند بسیاری از افراد احتمالاً به دنبال راه هایی برای افزایش عملکرد خود در فضای آزاد هستید.

در اکثر موارد، بینایی عامل اصلی برای بهبود عملکرد فردی است و عینک آفتابی ورزشی مناسب می تواند به پیشرفت سطح بازی ورزشکار کمک کند. تفاوتی ندارد که شما از چه ورزشی لذت می برید، دوچرخه سواری کوهستان، اسنوبورد، سنگ نوردی، کایاک سواری ، اسکی ، گلف و یا هر ورزش یا فعالیت دیگری ... حتما عینک آفتابی ورزشی وجود دارد که می تواند راحتی و وضوح دید شما را برای عملکرد بهترتان بهبود بخشد. همچنین متخصصان توصیه می کنند اگر در فضای باز کار می کنید یا مدت زمان طولانی به رانندگی مشغولید، حتما از عینک آفتابی با دوام و مخصوص استفاده کنید.

تولید کنندگان عینک آفتابی به منظور برآورده ساختن خواسته های ورزشکاران معمولی و حرفه ای، عینک های آفتابی ورزشی نوآورانه ای را تولید کرده اند که در شرایط سخت بهترین دید ممکن را برای فرد فراهم می کند.

 

عدسی های آفتابی وسیله ای برای حداکثر عملکرد

از مهم ترین ویژگی های عینک آفتابی ورزشی با کیفیت می توان به کیفیت اپتیکی و خصوصیات تقویت بینایی عدسی هایش اشاره کرد.  یکی از نکات مهم برای انتخاب عینک آفتابی، رنگ آن است. رنگ های زیادی برای عدسی عینک آفتابی وجود دارد و هر رنگ دارای مزیت خاصی است. رنگ کهربایی گزینه بسیار خوبی برای بسیاری از ورزش ها مانند اسکی روی برف است زیرا باعث افزایش کنتراست خواهد شد. از طرف دیگر، عدسی خاکستری  رنگ می‌ تواند سطح روشنایی را بدون تغییر در درک رنگ کاهش دهد.

جنس عدسی نیز فاکتور مهم دیگری است که باید در انتخاب عینک آفتابی به آن توجه کرد. عدسی های پلی کربنات بهترین انتخاب برای عینک های آفتابی با کارایی بالا هستند زیرا وزن کمی دارند و نسبت به عدسی های ساخته شده از مواد دیگر در برابر ضربه بسیار مقاوم هستند.

عدسی های پلاریزه نیز در بسیاری از ورزش ها و فعالیت ها توصیه می شود زیرا نقش موثری در کاهش تابش نورخیره کننده از سطوح بازتابی مانند آب، شن و ماسه یا برف دارند. با این حال، عدسی های پلاریزه برای ورزش هایی مانند اسکی مغولی توصیه نمی شوند، زیرا باعث می شوند تکه های یخ در دامنه ها بازتاب کمتری داشته باشند و دید فرد را برای تشخیص آنها دچار مشکل کند.

باید به این نکته اشاره کنیم که اگرچه عدسی های شیشه ای از بهترین کیفیت اپتیکی برخوردار هستند، اما برای ورزش توصیه نمی شوند زیرا نسبت به عدسی های ساخته شده از پلی کربنات یا مواد دیگر، سنگین هستند و احتمال شکستن آنها در اثر ضربه بیشتر است.

 

 

 

برای داشتن بهترین دید، راحتی و وضوح در تغییر شرایط نوری، عدسی های فتوکرومیک نیز انتخاب مناسب دیگری است. این عدسی ها در مکان های داخلی و شب روشن هستند و در برابر نور خورشید به طور خودکار تیره می شوند.  عدسی های فتوکرومیک در رنگ های مختلفی مانند قهوه ای، خاکستری و سبز وجود دارند.

نکته مهم دیگری که باید درباره عینک آفتابی در نظر داشت این است که فارغ از اینکه کدام نوع از عدسی آفتابی ورزشی را انتخاب می کنید، بهتر است از پوشش ضد بازتابی روی سطح پشت عدسی ها استفاده شده باشد. مزیت این پوشش این است که هنگامی که خورشید در پشت سرتان است از تابش نور خیره کننده در پشت عدسی ها جلوگیری می کند.

عینک آفتابی را متناسب با عملکرد ورزشی تان انتخاب کنید

هر نوع فعالیتی در فضای باز نیازهای بصری خاص خود را دارد و همین امر منجر به تولید عینک آفتابی مخصوص عملکرد ورزشی شده است. بسیاری از ترکیبات قاب و عدسی به طور خاص برای گلف، دوچرخه سواری، سنگ نوردی و سایر فعالیت های خاص طراحی شده اند. به عنوان مثال، رنگ خاص یک عدسی ممکن است به گلف بازان کمک کند تا تغییرات نامحسوس روی چمن سبز را که می تواند خط توپ را تحت تأثیر قرار دهد، بهتر مشاهده کنند. اما ممکن است همان رنگ اثر متفاوتی برای کمک به یک شکارچی باشد که می خواهد کنتراست پرنده را در آسمان ابری تشخیص دهد.

عینک آفتابی چند منظوره دارای عدسی های قابل تعویض با رنگ های مختلف است که برای فعالیت ها و شرایط نوری متفاوت کاربرد دارد. 

 

 

هنگام انتخاب قاب عینک ها، به دنبال مدل های سبک و نشکن باشید که دارای پدهای لاستیکی روی پل و انتهای دسته هستند تا سلامت عینک آفتابی تان را در شرایط مختلف حتی در صورت تعریق و حرکت سریع حفظ شود.

با معاینه چشم شروع کنید

قبل از خرید عینک آفتابی ورزشی، برای معاینه کامل بینایی به یک متخصص در نزدیکی خود مراجعه کنید. حتی یک تغییر کوچک در نسخه عینک می تواند تفاوت چشمگیری در بینایی شما ایجاد کند وعملکرد و لذت شما را از ورزش بهبود بخشد.

نکته آخر اینکه فراموش نکنید که در پایان معاینه، از متخصص بخواهید تا برای انتخاب بهترین عینک آفتابی ورزشی متناسب با ورزش یا فعالیت خاص بیرون از منزل تان، راهنماییتان کند.

 

منبع: allaboutvision